Een cilinder nodig voor een extruder of spuitgietmachine? Zowel bimetaalcilinders als nitreercilinders voor alle soorten spuitgietmachines en extruders zijn onze specialiteit bij Euro-Stel.

De keuze voor een bimetaal- of nitreercilinder hangt uiteraard af van de toepassing en de te verwerken materialen, maar is ook afhankelijk van de metallurgie van de schroef. Metallurgie van cilinder en schroef moeten op elkaar afgestemd zijn zodat beiden een even lange levensduur hebben.

Bimetaalcilinders verschillen onderling door de legering waaruit hun kerndiameter is vervaardigd. Zo zijn er bimetaalcilinders die bestand zijn tegen abrasie en/of corrosie. Tegen slijtage onder de meest extreme belastingen gebruiken we bimetaalcilinders met wolframcarbide-legeringen. Deze weerstaan niet enkel aan extreme abrasie, maar zijn eveneens corrosiebestendig.

Naast de klassieke eendelige cilinders met invulopening levert Euro-Stel ook cilinders met C-klemverbindingen en smeltunits voorzien van een aparte invulzone met uitwisselbare bussen. Deze intrekbussen zijn voorzien van groeven die in geometrie verschillen naargelang de te verwerken kunststofsoort. Bij slijtage van de groeven volstaat het om enkel de intrekbus te vervangen.

Al onze cilinders en invulzones kunnen (indien nodig) voorzien worden van waterkoeling. Ook flenzen kunnen met waterkoeling uitgerust worden. Indien gewenst leveren we thermokoppels, drukopnemers, weerstanden, verwarmingspatronen en allerlei andere randapparatuur mee met onze cilinders.

Revisie cilinders

Euro-Stel herstelt niet enkel schroeven maar uiteraard ook cilinders. Ten gevolge van de hogedrukken bij het spuitgieten en extruderen gaat niet enkel de schroef slijten maar ook de cilinder. De slijtagebeelden van schroef en cilinder zijn congruent, maar de graad van slijtage is verschillend. Deze is kleiner in de cilinder, omdat deze in vergelijking met de schroef over een groter oppervlak beschikt. Er zijn verschillende methodes om cilinders te herstellen. De juiste keuze hangt af van de aanwezige slijtage en beschadigingen, maar ook van cilindermetallurgie.

Er zijn vier mogelijkheden voor het regenereren van cilinders:

  1. Verbussen in de doseerzone
  2. Verbussen over de hele lengte (enkel voor cilinders met ingewikkelde of dure contour)
  3. Cilinder honen (overmaats maken)
  4. Cilinder deels vernieuwen

Verbussen in de doseerzone

Deze methode is enkel aanbevolen wanneer de slijtage in het overige deel van de cilinder niet te ernstig is. Het verbussen in de doseerzone zorgt weliswaar opnieuw voor maatnauwkeurigheid in de cilinderuitstoot en daardoor ook voor de sluitvaardigheid van de terugslapklep.

Verbussen over de hele lengte

Het verbussen over de hele lengte is een solide en vakkundige procedure, maar deze is ook duurder. Prijstechnisch is deze methode enkel interessant voor cilinders met een ingewikkelde buitencontour.

Als men de prijs van het verbussen met het alternatief vergelijkt (namelijk een nieuwe bimetalen cilinder kopen) is een eerste herstelling oninteressant in geval van een normale cilinder met gladde buitenzijde. Het verbussen over de volledige lengte wordt pas rendabel vanaf de tweede keer dat de cilinder verbust wordt. Het verbussen is mogelijk met gehard gereedschapsstaal, poedermetaal of bimetaal.

Honen van de cilinder

Regenerering door het honen van de cilinder kan bij grotere afmetingen gebruikt worden. Het voordeel ligt voor de hand: het honen kost behoorlijk minder dan een nieuwe cilinder. Al zijn er helaas ook enkele nadelen.

  1. Door het honen wordt de diameter van de cilinder groter, zodat de originele terugslagklep niet meer bruikbaar is. Dit kunnen we verhelpen door de terugslagklep te voorzien van een nieuwe sperring waarvan de diameter gelijk is aan de nieuwe diameter van de cilinder.
  2. Als de cilinder sterk versleten is, bestaat het gevaar dat het verloop van het hoontoestel niet helemaal axiaal is en dat het kaliber niet meer in lijn ligt (de hoonruimer zoekt altijd de weg van de minste weerstand en kan slechts beperkt gecentreerd geleid worden!). Het honen van cilinders moet daarom beperkt worden tot gevallen van geringe slijtage. Referentiepunt: max. 1% van de diameter
  3. Door het overdreven uithonen van cilinders (meer dan 2% van de diameter) wordt niet alleen de cilinder, maar ook de schroef gewijzigd, en wel in haar geometrie. Door het wijzigen van de diameter verandert de flankhoogte.

We willen erop wijzen dat we bij iedere herstelling onderzoeken of er technische wijzigingen kunnen gebeuren die de levensduur van de cilinder verlengen, en zo ja doen we hiervoor een voorstel doen.

Cilinder deels vernieuwen

Hierbij gaat het ook om cilinders die niet versleten zijn, maar door omstandigheden beschadigd werden, b.v. scheuren aan de intrek- of uitstootzijde. We onderzoeken voor ieder deel apart hoe de cilinder kan worden hersteld.

Een cilinder nodig voor een extruder of spuitgietmachine? Zowel bimetaalcilinders als nitreercilinders voor alle soorten spuitgietmachines en extruders zijn onze specialiteit bij Euro-Stel.

De keuze voor een bimetaal- of nitreercilinder hangt uiteraard af van de toepassing en de te verwerken materialen, maar is ook afhankelijk van de metallurgie van de schroef. Metallurgie van cilinder en schroef moeten op elkaar afgestemd zijn zodat beiden een even lange levensduur hebben.

Bimetaalcilinders verschillen onderling door de legering waaruit hun kerndiameter is vervaardigd. Zo zijn er bimetaalcilinders die bestand zijn tegen abrasie en/of corrosie. Tegen slijtage onder de meest extreme belastingen gebruiken we bimetaalcilinders met wolframcarbide-legeringen. Deze weerstaan niet enkel aan extreme abrasie, maar zijn eveneens corrosiebestendig.

Naast de klassieke eendelige cilinders met invulopening levert Euro-Stel ook cilinders met C-klemverbindingen en smeltunits voorzien van een aparte invulzone met uitwisselbare bussen. Deze intrekbussen zijn voorzien van groeven die in geometrie verschillen naargelang de te verwerken kunststofsoort. Bij slijtage van de groeven volstaat het om enkel de intrekbus te vervangen.

Al onze cilinders en invulzones kunnen (indien nodig) voorzien worden van waterkoeling. Ook flenzen kunnen met waterkoeling uitgerust worden. Indien gewenst leveren we thermokoppels, drukopnemers, weerstanden, verwarmingspatronen en allerlei andere randapparatuur mee met onze cilinders.

Revisie cilinders

Euro-Stel herstelt niet enkel schroeven maar uiteraard ook cilinders. Ten gevolge van de hogedrukken bij het spuitgieten en extruderen gaat niet enkel de schroef slijten maar ook de cilinder. De slijtagebeelden van schroef en cilinder zijn congruent, maar de graad van slijtage is verschillend. Deze is kleiner in de cilinder, omdat deze in vergelijking met de schroef over een groter oppervlak beschikt. Er zijn verschillende methodes om cilinders te herstellen. De juiste keuze hangt af van de aanwezige slijtage en beschadigingen, maar ook van cilindermetallurgie.

Er zijn vier mogelijkheden voor het regenereren van cilinders:

  1. Verbussen in de doseerzone
  2. Verbussen over de hele lengte (enkel voor cilinders met ingewikkelde of dure contour)
  3. Cilinder honen (overmaats maken)
  4. Cilinder deels vernieuwen

Verbussen in de doseerzone

Deze methode is enkel aanbevolen wanneer de slijtage in het overige deel van de cilinder niet te ernstig is. Het verbussen in de doseerzone zorgt weliswaar opnieuw voor maatnauwkeurigheid in de cilinderuitstoot en daardoor ook voor de sluitvaardigheid van de terugslapklep.

Verbussen over de hele lengte

Het verbussen over de hele lengte is een solide en vakkundige procedure, maar deze is ook duurder. Prijstechnisch is deze methode enkel interessant voor cilinders met een ingewikkelde buitencontour.

Als men de prijs van het verbussen met het alternatief vergelijkt (namelijk een nieuwe bimetalen cilinder kopen) is een eerste herstelling oninteressant in geval van een normale cilinder met gladde buitenzijde. Het verbussen over de volledige lengte wordt pas rendabel vanaf de tweede keer dat de cilinder verbust wordt. Het verbussen is mogelijk met gehard gereedschapsstaal, poedermetaal of bimetaal.

Honen van de cilinder

Regenerering door het honen van de cilinder kan bij grotere afmetingen gebruikt worden. Het voordeel ligt voor de hand: het honen kost behoorlijk minder dan een nieuwe cilinder. Al zijn er helaas ook enkele nadelen.

  1. Door het honen wordt de diameter van de cilinder groter, zodat de originele terugslagklep niet meer bruikbaar is. Dit kunnen we verhelpen door de terugslagklep te voorzien van een nieuwe sperring waarvan de diameter gelijk is aan de nieuwe diameter van de cilinder.
  2. Als de cilinder sterk versleten is, bestaat het gevaar dat het verloop van het hoontoestel niet helemaal axiaal is en dat het kaliber niet meer in lijn ligt (de hoonruimer zoekt altijd de weg van de minste weerstand en kan slechts beperkt gecentreerd geleid worden!). Het honen van cilinders moet daarom beperkt worden tot gevallen van geringe slijtage. Referentiepunt: max. 1% van de diameter
  3. Door het overdreven uithonen van cilinders (meer dan 2% van de diameter) wordt niet alleen de cilinder, maar ook de schroef gewijzigd, en wel in haar geometrie. Door het wijzigen van de diameter verandert de flankhoogte.

We willen erop wijzen dat we bij iedere herstelling onderzoeken of er technische wijzigingen kunnen gebeuren die de levensduur van de cilinder verlengen, en zo ja doen we hiervoor een voorstel doen.

Cilinder deels vernieuwen

Hierbij gaat het ook om cilinders die niet versleten zijn, maar door omstandigheden beschadigd werden, b.v. scheuren aan de intrek- of uitstootzijde. We onderzoeken voor ieder deel apart hoe de cilinder kan worden hersteld.

Goed om weten: Bij revisie dient altijd een grondige analyse van de versleten onderdelen gemaakt te worden door een ervaren Euro-Stel-expert om de meest geijkte revisie (economisch en technisch) voor te stellen.