Slijtagemetingen en rapporten
Schroeven en cilinders hebben geen onbeperkte levensduur en zijn net zoals vele andere dynamische machineonderdelen onderhevig aan slijtage. Er is geen algemeen geldende beschrijving voor schroefslijtage: hiervoor bestaan er tal van verschillende oorzaken en het komt voor in diverse vormen.
Soorten slijtage
De belangrijkste vorm van slijtage is deze die optreedt aan de buitenste schroefdiameter door wrijving tussen schroefflank en cilinder. Hierbij wordt de binnendiameter van de cilinder groter en de buitendiameter van de schroef kleiner, waardoor er een spleet ontstaat tussen schroef en cilinder. De slijtagebeelden van schroef en cilinder hangen samen en daarom moeten steeds beiden op slijtage gecontroleerd worden. Hierin hanteren we een kwalitatieve of kwantitatieve aanpak.
Slijtage kan op een kwalitatieve manier beschreven worden. Een versleten schroef en cilinder gaan minder opbrengst leveren en de kwaliteit van de smelt zal slechter zijn. De spleet die bij slijtage ontstaat tussen schroef en cilinder, zorgt voor een achterwaartse lekstroom van gesmolten materiaal in de machine. De opbrengst wordt kleiner en de verblijftijd van de kunststof in de machine wordt groter. Door de langere blootstelling van de kunststof aan hoge temperaturen riskeert deze te verbranden en te degraderen, hetgeen waarneembaar is op het eindproduct.
Slijtage kan uiteraard ook op een kwantitatieve manier beschreven worden. Met geschikte meetapparatuur kan men zeer nauwkeurig meten hoeveel tienden of honderdsten van een millimeter slijtage er op schroef en cilinder aanwezig zijn.
Slijtagemetingen
Voor alle slijtagemetingen kunt u bij Euro-Stel terecht. Bepaalde productieproblemen kunnen te wijten zijn aan slijtage maar kunnen ook andere oorzaken hebben. In dergelijke situaties kunnen onze slijtagemetingen u uitsluitsel geven over de juiste oorzaak. Heel wat bedrijven laten ook preventief door ons slijtage meten op hun schroeven en cilinders.
Afhankelijk van de situatie kunnen wij de slijtage bij de klant zelf ter plaatse opmeten ofwel worden de onderdelen voor meting naar Euro-Stel verstuurd. In beide gevallen moeten schroef en cilinder zuiver zijn en dient de schroef uit de cilinder getrokken te zijn. Wanneer de slijtagemeting bij de klant gebeurt vragen we ook dat de machine koud staat. Dit ter bescherming van onze medewerkers en ons meetgereedschap, maar ook om meetafwijkingen te voorkomen.
Bij iedere slijtagemeting ontvangt de klant van ons een gedetailleerd rapport met de waarden van de opgemeten slijtage over de verschillende zones van schroef en cilinder. Onze ervaren medewerkers controleren naast de diameters ook de kerndiameter, flankradius, braamvorming en de algemene staat van schroef. Hun vaststellingen kan men ook terugvinden in het rapport. Tenslotte vermelden we natuurlijk ook of revisie van schroef en cilinder nodig is en of dit technisch haalbaar is.