Producten

› Schroeven
Cilinders
Terugslagkleppen
Holmen
Varia

Al van bij de oprichting van het bedrijf worden er bij Euro-Stel schroeven gereviseerd en hersteld. Gebruikte schroeven worden met de grootste zorg onder handen genomen om ze terug zo goed als nieuw te maken.
De hoofdreden voor schroefrevisie is schroefslijtage die ontstaat door het gebruik van de schroef. Wij krijgen echter ook regelmatig schroeven binnen met mechanische breuken. Een typisch voorbeeld hiervan zijn schroeven met gebroken terugslagkleppen die met hun schroefdraad vastzitten op de schroef en waarbij de schroefdraad dient gerecupereerd of hersteld te worden om een nieuwe terugslagklep te kunnen monteren. Ook mechanische breuken worden door Euro-Stel in de mate van het mogelijke hersteld.
Wanneer schroeven onherstelbaar versleten of beschadigd zijn, kunnen wij nieuwe schroeven aanbieden volgens model of in Euro-Stel uitvoering.

Er is geen algemeen geldende beschrijving voor schroefslijtage. Zij treedt op in de meest verschillende vormen en is onderhevig aan even zoveel oorzaken.
Wij houden ons bij deze beschouwing bezig met de belangrijkste vorm van slijtage nl. de slijtage aan de buitenste schroefdiameter die optreedt door wrijving tussen de schroefflank en de cilinder. De werkende oppervlaktedruk en enorme krachten die aan de basis hiervan liggen en die negentig graden ten opzichte van de transportrichting werken, worden meestal onderschat.
Men mag er in geen geval van uitgaan, dat de schroef in de cilinder “zwemt”. Als dit het geval was, zouden de slijtagebeelden van schroef en cilinder niet congruent mogen zijn, wat zij alleszins altijd zijn. Alleen de graad van slijtage is verschillend: zij is kleiner in de cilinder, omdat deze in vergelijking met de schroef over een groter oppervlak beschikt.

Abrasieve additieven zoals glasvezel zijn niet de oorzaak van de slijtage, maar versterken deze wel. De grote oorzaak is altijd de druk die in het betrokken schroefdeel heerst, bijvoorbeeld in de compressiezone.
Als het slijtagebeeld extreme kenmerken vertoont, zoals diepe groeven aan het loopvlak van de flank, sterke braamvorming aan de zijkanten van de flank en een korte levensduur, dan kan men zich de vraag stellen of de schroefgeometrie wel geschikt is. Dat kan voor ons namelijk de reden zijn waarom wij regenerering afraden, immers, binnen de kortste keren doen dezelfde slijtagesymptomen zich opnieuw voor.

Als er “normale” slijtage optreedt en het basismateriaal is nitreerstaal – doorgehard staal kan niet geregenereerd worden – dan kan de schroef door flankpantsering vernieuwd worden. Hierbij wordt tijdens het lasproces op de bovenkant van de flank een pantsering aangebracht.

De keuze van de pantserlaag is afhankelijk van de toepassing. De metallurgie van de cilinder (paring) en het type te verwerken materiaal (verwerkingstemperaturen) bepalen welke pantserlaag wordt opgelast.

De meest courante herstellingen zijn:
• Aanbrengen van een nieuwe pantserlaag in de juiste legering op de spiraal van de schroef. Bij de herstelling van een reeds gepantserde schroef wordt de oude pantserlaag verwijderd en een bufferlaag aangebracht.
• Polijsten
• Richten
• Nitreren indien nodig
• Ontchromen, verchromen indien nodig
• Herstellen van schroeven beschadigd in hun aandrijving
• Herstelling bevestiging terugslagklep

Bij revisie dient in ieder geval altijd een grondige analyse van de versleten onderdelen gemaakt te worden om de meest geijkte revisie (economisch en technisch) voor te stellen. Euro-Stel heeft op dit vlak meer dan 30 jaar ervaring en is hierdoor zeker als expert te beschouwen op het vlak van revisie van schroeven, cilinders, terugslagklepen,…

powered by Alerto